9. Sınıf MEB Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Sayfa 195

Liselerde 9. Sınıflarda bu sene görülen MEB yayınları Türk Dili ve Edebiyatı Ders kitabının tüm sayfalarının cevapları artık sitemizde. Edebiyat, kişinin duygu ve düşüncelerini, kendine özgü bir dil kullanarak, estetik kurallar çerçevesinde, yazılı veya sözlü olarak dile getirmesidir. Eğer yanlış kitaba gelmediyseniz aradığınız sayfanın çözümleri aşağıda yer almaktadır.  Müzik dinlemek sizi sakinleştire bilir ve motivasyonunuzu artırmanız da yardımcı olur. Ders sırasında genellik ile enstrümantal müzik dinlemek önerilir bunun nedeni de müzik sözlerinin dikkatinizi dağıta bilme olasılığıdır.Kişiden kişiye değişe bildiği için ne tür müzik dinlemeniz gerektiğine kendinizin karar vermesi daha doğru olacaktır sonuçta sizin rahat his etmeniz gerekir.

Sizler için diğer tüm sayfaları hızlıca sayfamıza eklemek için yoğun çaba sarf ediyoruz. Eğer ilgili sayfanın cevaplarını göremiyorsanız bu sayfa muhtemelen çözülmemiştir. Bu durumda kısa bir süre sonra sitemizi yeniden ziyaret ediniz. Öğrencilerimize tavsiyemiz buradaki cevapları kitaplarına geçirmeden önce kendiniz yapıp burayı sadece kontrol amaçlı kullanmanızdır. Herkese okullarında başarılar diliyoruz.

Sayfanın Cevapları:

9. Sınıf Meb Yayınları Türk Dili ve Edebiyatı Kitabı Sayfa 195 Cevabı

5. “Kürk Mantolu Madonna“ romanındaki mekân ve zamana ait unsurları, aşağıdaki boşluklara yazınız.

  • Mekânlar: Şirket odası, Raif Bey’in Evi, Almanya, otel günleri, müze.
  • Zaman (gün, ay, yıl, tarih):  20 Haziran 1933, Şimdiki zaman, geçmiş zaman, Aylar hatta yıllar önceye gidiş gelişler vardır.

6. Romanda, şirketteki Raif Bey ile defterdeki hatıralarından tanıdığımız Raif Bey arasında nasıl bir farklılık vardır? Bu farklılık romanın temel çatışması olabilir mi? Tartışınız.

Cevap: Kesinlikle olabilir. Defterdeki Raif Bey hayat dolu, aşk dolu, genç dinamik o zamanlar insanlarla iletişimi kuvvetli biridir. Oysa Şirketteki Raif Bey içine kapanık, pısırık, insanlarla iletişimini kaybetmiş biridir.

7. Romanda “20 Haziran 1933“ tarihinin yer aldığı bölümden önceki ve sonraki anlatıcılar aynı mıdır? Farklılığı açıklayınız.

Cevap: Aynı değildir. Önceki kısımları anlatıcı dediğimiz kişi anlatmaktadır. Sonraki kısmı ise kahramanın kendi ağzından anlatılmaktadır. Bu kısımlar yazarın bilerek ayırdığı ve okuru daha fazla etkilemek için yapmış olduğu bir tekniktir.

8. “Fatih – Harbiye* ve “Kürk Mantolu Madonna* romanından alınmış aşağıdaki parçaları bakış açısı ve anlatıcı açısından karşılaştırınız.

“Yukarıya kadar beraber çıkmayı evvelâ Fahriye’ye teklif edemedi. Müsait bir kıyafette olmadığını da düşünüyordu. Fakat Macit’i görmeden İstanbul’a dönmek o kadar güç geldi ki birkaç adım sonra Fahriye’yi geri çevirdi, beraber pastacının yukarı kat salonuna çıktılar.

Macit orada idi, fakat yanında bir kadın vardı. Neriman sevinçten kedere süratle geçme­nin baş dönmesiyle durakladı ve ne yapacağını şaşırdı. İleri ve geri gidemedi. Birkaç adım at­tı ve Macit’e görünmek istemedi.

Macit onu görmüş ve hemen kalkarak yanına gelmişti.”

Fatih Harbiye

“Artık birbirimize veda etmiş bulunuyorduk… Kapının önünde bekleyenlere yüzümü göstermemek için adeta koşarcasına holden geçtim ve sokağa fırladım. Yolda soğuk bir rüz­gâr yanaklarımı kuruttu. Hiç durmadan ‘Yazık!.. Yazık!..’ diye söyleniyordum.

Otele geldiğim zaman arkadaşımı uyumuş buldum. Yatağa girerek başucumdaki küçük lambayı yaktım ve derhal Raif Efendi’nin siyah kaplı mektep defterini okumaya başladım:…”

Kürk Mantolu Madonna

Cevap: Fatih Harbiye Romanında gözlemci bakış açısı vardır. Olaylar dışardan bakan bir anlatıcının ağzıyla okura sunulur. Oysa Kürk Mantolu Madonna romanında kahraman bakış açısı vardır. Burada olaylar kahramanın ağzından anlatılmaktadır.

Eleştirel Okuma

1. Okuduğunuz roman 1944 yılında yayımlanmıştır. Romanda anlatılan olayların, Sabahattin Ali’nin hayatı ile bir ilişkisi olabilir mi? Araştırınız.

Cevap: Vardır. O yıllarda Sabahattin Ali Almanya’ya öğrenci olarak ve de dil eğitimi almak amacıyla gitmiştir. Oradaki izlenimlerinden yararlanarak bu roman oluşturması bu açıdan son derece normaldir.

2. Cengiz Aytmatov’un “Toprak Ana“, Memduh Şevket Esendal’ın “Ayaşlı ve Kiracıları”, Cevat Şakir Kabaağaçlı’nın “Aganta Burina Burinata”, Necati Cumalı’nın “Tütün Zamanı*, Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun “Kiralık Konak” adlı romanlarından birini seçerek oku­yunuz ve “Fatih-Harbiye* romanıyla içerik bakımından karşılaştırınız.

Cevap: Hepsi farklı içeriklere sahiptir. Kimisi sürgündeki bir denizciyi, kimisi Doğu-Batı çatışmasını, kimisi ise toplum içindeki önlenemez çöküşleri ahlaki yozlaşmaları başarılı bir şekilde okuruyla buluşturan eserlerdir.

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Kitabı Meb Yayınları Sayfa 195 Cevabı

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir