10. Sınıf Biryay Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Sayfa 42

Değerli öğrenci ziyaretçilerimiz 10. Sınıf Biryay yayınları Türk Dili ve Edebiyatı ders kitabının tüm sayfalarının cevapları sayfamızda yer almaya devam ediyor. Çalışırken ezber yapmaktan ziyade sanatçılarla ilgili okumalar yapmak özetler biyografiler okumak edebi dönemleri araştırmak yararlı olacaktır. Birçok bilim dalının ihtiyaç duyduğu alanlardan biri olan Aradığınız kitabın ilgili sayfasının çözümleri aşağıda yer almaktadır. Eğer doğru sayfayı görmüyorsanız muhtemelen çözümü henüz yapılmamıştır. Türkçe’de anlam bilgisi soruları yorumla; dilbilgisi soruları ise bilgiyle çözülür. Yoruma dayalı sorularda kendi düşüncemizden uzak durmalı, soru kökü doğru anlaşılmalıdır. Mecazlı ifadeler ve simge sözcüklere dikkat edilmelidir. Bilgi sorularında ise konu iyice çalışılmalı, dil bilgisinin kuralları öğrenilmeli, bol kitap okunarak kelime dağarcığı zenginleştirilmelidir.
Kelimelerle bağlantılı sorularda cevaba götüren sözcüğü seçebilme, seçilen sözcüğün anlamına ulaşabilme bu tip soruların doğru cevaplarının bulunnması açısından gereklidir.

Sizler için diğer tüm sayfaları hızlıca sayfamıza eklemek için yoğun çaba sarf ediyoruz. Eğer ilgili sayfanın cevaplarını göremiyorsanız bu sayfa muhtemelen çözülmemiştir. Bu durumda kısa bir süre sonra sitemizi yeniden ziyaret ediniz. Öğrencilerimize tavsiyemiz buradaki cevapları kitaplarına geçirmeden önce kendiniz yapıp burayı sadece kontrol amaçlı kullanmanızdır. Herkese okullarında başarılar diliyoruz.

Sayfanın Cevapları:

10. Sınıf Türk Edebiyatı Nova Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 42

b) Her üç şiirde de ölüm teması işlenmesine rağmen şairlerin bunu farklı yönlerden ele almasının nedeni sizce neler olabilir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Bunun sebebi şairlerin farklı duyuş, düşünüş ve algılayışa sahip olmaları, olay veya duruma bakış açılarının farklı olmasındandır.

2. Okuduğunuz Koşuk adlı şiiri, Erzurumlu Emrah’a ait koşmayla yapı yönünden karşılaştırınız. Benzerlik ve farklılıkları aşağıya yazınız.

Deryalarda olur bahri
Doldur da ver içem zehri
Sunam gurbet elin kahrı

testonline.blogcu.com

Ya çekilir ya çekilmez
Erzurumlu Emrah
Benzerlikler:
Her ikisi de dörtlüklerden meydana gelmiştir.
Her ikisinin de nazım birimi dörtlüktür.
Her ikisi de ahenklidir.
İkisi de hece ölçüsüyle yazılmıştır.
Farklılıklar:
Temaları farklıdır. Koşuk yedili hece ölçüsü ile koşma 8’li hece ölçüsü ile yazılmıştır. Ahenk bakımından farklılık vardır. Koşma daha coşkulu bir anlatıma sahiptir.
İmgeler farklıdır. Örneğin koşmada halk şiirinde çok kullanılan “suna” imgesi vardır.

testonline.blogcu.com

3. Koşuk adlı şiiri, hazırlık bölümünde verilen Nefî ve Âşık Paşa’nın şiirleriyle nesnel gerçeklik açısından karşılaştırınız. Bulduğunuz sonuçları arkadaşlarınızla değerlendiriniz.

Üç şiirde de baharın gelişi gerçekliğinden yararlanılmıştır.

4. Araştırma bölümünde sizden istenen bahar temasını işleyen şiir örneklerini gerçeklik ve kurmacalık yönünden inceleyiniz. Sonuçlarını arkadaşlarınızla paylaşınız.

Edebi eserler var olan gerçekliği edebiyatın kurmacası içinde yoğurarak değiştirip kurmaca hale getirir.

5.     Okuduğunuz koşukta konu edilen insanların tabiata bakışınıtespit ediniz.

Eski çağlarda insanlar tabiata karşı hayranlık besliyorlardı. Özellikle onun üstün gücü insanlarda saygı uyandırıyordu.

6.     Eski Türk kültüründe düzenlenen yas törenlerinin benzerlerine bugün de rastlanıyor mu? Örneklendirerek açıklayınız.

Eski Türklerdekine benzer yas törenleri bu günde var. Fakat uygulama yönünden farklılıklar var. Eski Türklerde şaman kültürü etkiliydi. Şimdi ise islami değerler ön planda. Buna rağmen eski Türklerden kalma bazı adetler hala devam ettirilmektedir.  Örneğin; 7. Gün, 40 gün, 52 gün gibi. Bu adetler şaman kültürüne ait unsurlardır.

7.     Millî kahramanlarımızın ölümüüzerine yazılan şiirler biliyor musunuz? Örnekler veriniz.

Evet. Birçok kişi hakkında kahramanlık şiirleri yazılmıştır. Çanakkale Şehitleri, Kuvayı Milliye Destanı, Kziroğlu Mustafa Bey, Antepli Şahin ..gibi.
ANTEPLİ ŞAHİN
Ben Antepliyim, Şahin’im ağam.
Mavzer omzuma yük.
Ben yumruklarımla dövüşeceğim.
Yumruklarım memleket kadar büyük.
Hey, hey!
Yine de hey hey!
Kaytan bıyıklarım, delişmen çağım
Düşman kurşunlarına inat köprü başında
Memleket türküleri çağıracağım.
Bu dağlarda biz yaşarız,bu dağlar bizim dağımız.
Namusumuz temiz, bayrağımız hür
Analarımız, karımız, kızımız, kısrağımız
Burada erkekçe dövüşür
Bir bayrak dalgalanır Antep kalesi üstünde
Alı kanımdaki al, akı alnımdaki ak
Bayraklar içinde en güzel bayrak
Düşüncem senden yanadır
Hep senden yanadır çektiğim kahır
Bu senin ülkende, senin gölgende
Düşmesin kara kalpaklar, kirlenmesin duvaklar
Korkum yok ölümden kâfirden yana
Alacaksa alsın beni şafaklar.
Hey, hey!
Yine de ey hey!
Al bayraklar altında kara bir kartal gibi
Yaşamak ne güzel şey.
Bir sır var bu mavzerde, attığım gitmez boşa
Çıkmış bir eski savaştan
Türk ün bir karış toprak parçası için
Destanlar yazacağız yeni baştan.
Yıktım toprağın üstüne bir sarı kurşunla birini
Çıktı karşıma biri,
Çıktıkça çektim tetiği Bismillâhlar la beraber
Vurdum alnından kâfiri.
Bu kaçıncı kurşundur, bu kaçıncı bismillâh
Bu kaçıncı ölüdür?
Bir türkü söylenir siperlerde her sabah
Vurun Antepliler namus günüdür!
Ben Antepliyim Şahin’im ağam
Mavzer omzuma yük
Ben yumruklarımla dövüşeceğim
Yumruklarım memleket kadar büyük
Yavuz Bülent Bakiler

8.     Eski Türk kültüründe müzisyenlik yeteneğine de sahip ozanlar törenleri yönetirlerdi. Bugün de benzer uygulamalar var mıdır? Anlatınız.

Bu gün bildiğim kadarıyla böyle bir tören yönetme işini ozanlar yapmıyorlar. Günümüz ozanları daha çok aşık tarzı halk şiiri söyleyen kişilerden oluşuyor. Dini bir kimlik ön planda değil.

9. Araştırmanızın sonuçlarından yararlanarak divan ve halk edebiyatında saguya karşılık gelen nazım türleri hakkında bilgi veriniz.

Sagunun divan edebiyatındaki karşılığı MERSİYE,
 Halk edebiyatındaki karşılığı AĞIT’tır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir