11. Sınıf Lider Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Sayfa 32

11. Sınıf öğrencileri için bu yıl okutulmakta olan Türk Edebiyatı ders kitabı cevapları sayfamızda güncel olarak yer alacaktır. Lise öğrencileri için de kitapların yanıtları en güncel haliyle sitemizde yer bulacaktır. Lütfen eksik ve yapılmasını istediğiniz sayfaları geldiğiniz sitenin yorum bölümüne yazınız.

32. Sayfa Cevapları:

Metinde cumhuriyet , hukuk , hürriyet gibi soyut kavramları şu örneklerle somutlaştırılmıştır :
Memleketin padişahı imparatoru , kralı sadrazamı hep memleket ahalisidir.
Cumhuriyet idaresinde teersaneye lüzum olan kereste ve halat için ahalai angarya kullanılmaz…
İsviçre halkı bir iki milyon nüfustan ibaretken bir gün kendisine hariçten taarruz edilse birkaç yüz bin asker sevkine muktedirdir.

9. GAZETENİN KÜLTÜR VE EDEBİYAT HAYATIMIZDAKİ YERİ VE ÖNEMİ

Gazetenin kültür ve edebiyatımızdaki işlevi nedir?

  • Toplumların aydınlanmasında, reaksiyon göstermesinde gazetenin önemli bir rolü vardır.
  • İnsanların haber alma ihtiyacını karşılar.
  • Her türlü yenilik, değişimin topluma ulaşmasını sağlar.
  • Kamusal görevlerin tam anlamıyla ve gerçeğe uygun yerine getirilmesini sağlar.
  • Görüşlerin yayılmasını sağlar.
  • Toplumun bilmesi gereken olaylar, durumlar halktan gizlenmez, gazete bu açıklığı sağlar
  • Toplumu iç ve dış olaylar hakkında bilgilendirir, bilinçlendirir.Toplumun çıkarlarına ters düşecek işler yapanlar teşhir edilir.
  •  Adaletin sağlanmasına katkıda bulunur.
  • Kamuoyu oluşturur.
  • Dil birliği sağlar.
  • Gazetenin kültür-sanat ve edebiyatla ilgili haber vermesi,  edebi ürünlere  halkın kolayca ulaşmasını sağlaması kültürel işevidir.


10. MUALLİM NACİ EDEBİ KİŞİLİĞİ

  • MUALLİM NACİ (1850-1893)
  • Tanzimat edebiyatı ikinci döneminin önemli şairlerindendir.
  • Eski edebiyat-yeni edebiyat tartışmasında eskiyi benimseyenlerin öncüsü olmuştur.
  • Tanzimat döneminde yaşamasına rağmen -medrese kültürünün etkisiyle- Divan edebiyatı anlayışını savunmuş, eski edebiyat ile yeni edebiyat mücadelelerinde eski edebiyat taraftarlarının lideri olmuştur.
  •  Recaizade Mahmut Ekrem ile sanat konusunda giriştiği tartışmalardan dolayı yeni sanatın karşısında gösterilmiştir. Oysa aruzu konuşma diline uygulamakta, Türkçenin sesine özgürlük kazandırmakta Tanzimat şairlerinin ilerisindedir. Edebiyatımızdaki hızlı ve aşırı değişim döneminde düşünceleri iyi anlaşılamamıştır.
  • Divan edebiyatına, Batılı bir görüşle ilk dönüşü o yapmış; ilk şiirlerinde Nedim’in şuh edası göze çarpar.
  •  Çağdaşları gibi şiirin konusunu genişletmiş, tabiat tasvirlerine önem vermiş, aruzu Türkçeye çok iyi uygulamıştır.
  •  Yüreği ile eskiye aklı ile yeniye bağlıdır.
  •  Şiirlerini sade bir dille ve aruz ölçüsüyle yazmıştır.
  •  Çocukluk yıllarını anlatırken dilimizin en güzel nesir örneklerini vermiş; en güzel, en sade Tanzimat nesri(düzyazısı) onundur.
  •  Muallim Naci, Recaizade ile girdiği kafiye tartışmasında, göz için kafiye anlayışınısavunmuştur. Bu kavga büyük yankı uyandırmıştır.(kafiye göz için mi kulak için mi tartışması nedir? AYRINTILAR İÇİN TIKLAYINIZ LÜTFEN)
  •  Edebiyatımızın köyü anlatan ilk şiiri olan Köylü Kızların şarkısı Muallim Naci’ye aittir.
  •  Demdeme adlı eserinde, Recaizade ile yaptığı edebi kavgaları toplamış, Recaizade’nin Zemzeme adlı eserine karşılık vermiştir.
  • Arapça,Farsça ve Fransızcadan çeviriler yapmıştır.

ZİYA PAŞANIN FİKRİ VE EDEBİ KİŞİLİĞİ 

ZİYA PAŞA 1825-1880)
  • Şinasi ve Namık Kemal’le birlikte Tanzimat’la başlayan yeni Türk edebiyatının ilk aşamasını oluşturan üç sanatçıdan biridir.
  • Ziya Paşa meşrutiyetçi ve toplumcu bir şairdir.
  • Çeşitli devlet kademelerinde çalışmış, politika ve sanatla uğraşmıştır.
  • Düşünceleriyle yenilikçi, yapıtları ve yaşantısıyla eskiye bağlı bir sanatçı olan Ziya Paşa’daki tezat ve ikilik hem yaşantısına hem de yapıtlarına yansımıştır.
  • Hürriyet gazetesinde çıkan “Şiir ve İnşa” makalesinde Halk edebiyatını ve dilini savunur, gerçek şiirimizin halk şiiri olduğunu belirtmiştir.Bir süre sonra hazırladığı “Harabat” adlı antolojide Divan şiirini yücelterek Halk şiirini kötülemiş ve halk ozanlarının şiirlerini “eşek anırması” olarak nitelemiştir.
  • Ziya Paşanın yaşadığı bu çelişkiye Namık Kemal tepki göstermiş ve onu eleştirmek içinTahrib-i Harabad adlı eleştirileri yazmıştır.
  • Hem biçim hem de hayalleri ve duyuş tarzı bakımından divan şiirine bağlıdır.
  • Divan şiiri nazım biçimlerini kullanan sanatçının lirik sayılabilecek gazelleri vardır.
  • Sade bir dili savunmuş, beğenmiş; ancak Arapça, Farsça tamlamalarla yüklü bir dil kullanmıştır.
  • Hece ölçüsüyle yazdığı birkaç türküsü dışında bütün şiirlerini aruz ölçüsüyle yazmıştır.
  • Tanzimat Edebiyatının bütün özelliklerini taşır. Tanzimat Edebiyatını oluşturan dört önemli etki (divan şiiri, mahallileşme etkisi, Batı etkisi, âşık tarzı) onun şiirlerinde ve düz yazılarında görülür.
  • Türk edebiyatında terci-i bent ve terkib-i bent türlerinin en önemli şairlerindendir.
  • En ünlü şiiri Terkib-i Bent DÖNEMİNİN SOSYAL BİR ELEŞTİRİSİDİR.(Ziya Paşa bu şiirini Bağdatlı Ruhi’ye nazire yazmıştır)

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir