Değerli öğrenci ziyaretçilerimiz 10. Sınıf Biryay yayınları Türk Dili ve Edebiyatı ders kitabının tüm sayfalarının cevapları sayfamızda yer almaya devam ediyor. Çalışırken ezber yapmaktan ziyade sanatçılarla ilgili okumalar yapmak özetler biyografiler okumak edebi dönemleri araştırmak yararlı olacaktır. Birçok bilim dalının ihtiyaç duyduğu alanlardan biri olan Aradığınız kitabın ilgili sayfasının çözümleri aşağıda yer almaktadır. Eğer doğru sayfayı görmüyorsanız muhtemelen çözümü henüz yapılmamıştır. Ders çalışırken dikkatim dağılıyor ve bu sebeple ne yapmam gerekiyor diyorsanız aslında yapmanız gereken adımın son derece basit olduğunu söyleyebiliriz. Özellikle sınavdan başarılı olamayan çoğu insanların üzerinde durmuş oldukları orta nokta ise sınav çalışırken tam anlamı ile kendilerini verememeleridir.
Sizler için diğer tüm sayfaları hızlıca sayfamıza eklemek için yoğun çaba sarf ediyoruz. Eğer ilgili sayfanın cevaplarını göremiyorsanız bu sayfa muhtemelen çözülmemiştir. Bu durumda kısa bir süre sonra sitemizi yeniden ziyaret ediniz. Öğrencilerimize tavsiyemiz buradaki cevapları kitaplarına geçirmeden önce kendiniz yapıp burayı sadece kontrol amaçlı kullanmanızdır. Herkese okullarında başarılar diliyoruz.
Sayfanın Cevapları:
10. Sınıf Türk Edebiyatı Nova Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 83
1. a) Metinde anlamını bildiğiniz ve bilmediğiniz kelimeleri iki sütun hâlinde tahtaya yazınız. Bu kelimelerin hangilerinin dilimize Arapça ve Farsçadan geçtiğini tespit ediniz. Şiirde kullanılan kelimelerdeki değişikliklerin nedenlerini belirtiniz.
ÖRNEK OLARAK
BİLİNEN
GÖNÜL
GEL
GÖR
BENİ
BAŞ
VS
BİLİNMEYEN
IŞK
AKİLEM
PARE
GAH
ŞEYH
ARAP VE FARS EDEBİYATININ ETKİSİ
b) Okuduğunuz şiirin, yazıldığı dönemle olan ilişkisini açıklayınız.
OĞUZ TÜRKÇESİNİN İLK DÖNEMİNDE ORTAYA KONULMUŞTUR. O DÖNEM DİLİNE YENİ YENİ ARAPÇA KELİMELER GİRMİŞ VE TASAVVUF EDEBİYATIMIZA GİRMEYE BAŞLAMIŞTIR. BİZ BU UNSURLARI DA BİZZAT ŞİİRDE GÖRMEKTEYİZ
2. Şiirin ölçüsünü bulunuz. Bunun ahenge katkısını tartışınız. Şiirdeki diğer ahenk unsurlarını gösteriniz.
HECE ÖLÇÜSÜ
REDİF KAFİYE ÖLÇÜ ALİTERASYON ASONANS VS.
3. “Gönlüm düşdi bir sevdâya”, “Başumı virdüm gavgâya”, “Işk boyadı beni kana” mısralarında şair hangi sanata başvurmuştur? Şiirde geçen diğer edebî sanatları da siz bulunuz.
BEN YÜRÜRÜM YANA YANA ( TEKRİR)
BAĞRUM PARE YÜREĞİM BAŞ ( İSTİARE)
UYANUP MECNUN OLURAM (TELMİH)
4. Aynı tema etrafında şekillenen dörder mısralık kıtaları “Gel gör beni ışk n’eyledi” mısrası birbirine bağlar. Her kıtanın sonunda aynı mısranın tekrarına dayanan bu nazım şeklinin adı nedir? Belirtiniz. Destan Dönemi ve divan şiirinde kullanılan benzer şekilleri hatırlayarak birbiriyle karşılaştırınız. Sonuçları arkadaşlarınızla paylaşınız.
SAGU
KOŞUK
ŞEKİL AYNIDIR ANCAK TEMALARI FARKLIDIR